PERCUTIAN KE MEDAN, DANAU TOBA 2013 - day 1

salam..hari ni ai nak share my experience pergi bercuti dengan famili yang besar ke Utara Sumatera Indonesia, MEDAN. Perjalanan yang agak penat tapi hasilnya, pemandangan yang asik bangatt..hihi..kira terbayar lah segala kepenatan perjalanan jauh ke Danau Toba tu :p

Percutian kali ni adalah 3hari 2malam saje..my mistake la sebab beli tiket flight camtu..tak survey dulu kan..baru tau yang masa sangat2 singkat kalau takat 3h2m tu..nasib baiklah flight balik lewat petang..huhu..flight berlepas jam 1.20pm(waktu m'sia) dan sampai di airport Kuala Namu, Medan jam 1.20pm (waktu tempatan medan), nasib baik la tak terlepas flight sebab salah tengok time departure,bebetul dah nak tutup gate masa kitorg nak masuk flght tu,mau nangis haku tak pat pergi,beg aje lah sampai ke Medan..haha..kami disambut mesra oleh pak Adibiyo (tour guide)..saya ambil pakej dari pak roy untuk trip ni, rekomen by blog sis wahida..tapi pak roy tak dapat bersama kami hari pertama..tu sebab anak buah dia yang pickup kami..rate ai beri untuk servis mereka 4bintang setengah(yg setengah tu ada la jugak)hehehe..memang baik2 orangnya..tak rasa baru kenal, macam dah berkali2 jumpa pulak..oh ye, untuk pakej dengan pak roy ni, dia memang buat sorang tour guide dan sorang supir..kerja supir hanya memandu, tour guide pulak korang tanya la puas2 apa yang korang nak..pasal negara kita pon dia boleh jawabkan..punyalah mesra :p ai memang amik full pakej sebab malas nak pikir banyak..pakej dah siap makan 2x bfast, 2x lunch, 2x dinner..minyak, parking, entrance fee, ferry, dan 2 hotel yg berlainan, cuma bawa duit belanja sendiri yg takde dalam pakej saje..mudah kan?hahahaha..yang penting semua nya 100% muslim..pak roy sediakan kami suzuki elf sepanjang di medan..besau gedabak..haha..berlari2 anak2 ai dalam van @ bas mini tu..ntah tatau nak kategori apa jenis kenderaan tu, van pon bukan..bas pon bukan..mpv lagi la bukan :p

ni la Suzuki ELF tu.. err,yg tu bukan supir eh, my asben tu :p
besar kan?
Perjalanan dari Airport Kuala Namu ke Danau Toba ambil masa lebih kurang 5 jam ke 6 jam itupon kalau takde masalah macet (jem) yg melampau dan tak asik berhenti "kosong dan penuhkan tangki" perut..mula2 tu tengah excited melampau datang negara orang, jadi masih terkinja2 tak rasa bosan..tapi dah masuk 4jam perjalanan tak sampai2..mula la ai rasa menyesal la hapela..wakaka..yg anak2 berlari2 dari seat depan ke belakang sampai le depa tired..dan tertidur..nasib baik la ELF ni seat belakang dia boleh rebah macam katil..syok u..haha..sepanjang perjalanan tu, kami singgah untuk makan tghari di sebuah kedai makan yg dah lupa nama dan sangat tak sedap *nasib ko baik lah aku lupa nama kedai ko!! singgah solat di satu masjid milik kerajaan yg ai sgt suka facilitiesnye,mesra tourist sungguh! then singgah ke kedai paten yang jual teng-teng, pong-pong, A.kam..etc, kedai yg jual jajanan local..sedap gak la..sampai habis beratus my mom and my sis beli, tak paham -__-' dan juga rasa macam kedai tu jual agak mahal la..sekotak ada isipadu 8kotak kecik 64000 rupiah is rasa macam wat de hel!hahaha.. kemudian kami singgah makan malam di satu rumah makan di Danau Toba yang membuatkan ai belajar makan nasi kosong dengan sambal cicah kerana tak selera dengan rasa lauk2 yg depa hidang..manis2 belaka!huhu..
*tips..adalah lebih baik tour guide yang bookingkan makan or amik pakej sebab tourist sebelah meja kami 4 org malaysia kena byr 370 ribu rupiah utk makanan sama mcm kami, sedangkan kami 8org punya mkn pak adi byr cuma 75ribu rupiah..korang dapat permainan depa kat situ?huhu

Kami sampai di Danau Toba Cottage Inn dalam jam 9malam..perghhh..kematu gak la montot ni..nasib baik byk lemak..hahah..tapi bila sampai,walo dah malam sangat, tapi rasa damai je..pemandangan indah dalam kelam2 tu..korang bayangkanla time pagi2 camna cantik kalau dah malam pon ai rasa cantik..terus tak jadi mengomel kepenatan..huhu..so, pak adi suruh berkumpul sarapan jam 7pagi (lebih kurang jam 8pg malaysia) dan kami akan bertolak ke Kg, Tomok, Pulau Samosir selepas sarapan..lepas dapat penerangan sikit2 tentang Hotel tu, etc..ai and anak2 berlari2 keanak-anakan masuk kebilik berlumba2 nak tido..hahahah..seriously damai..kat sana sejuk okeh,tak perlu guna aircond, dan mmg hotel2 kat sana takda yg ada aircond pon :p

ai share sikit gambar ye..tapi hari pertama ni tak da byk gambar menarik la..banyak gambar kejakunan dan keterkinjaan kitorg je..wakakaka :p

those yg nak pergi Indonesia..kene isi 2 borang tau, yg ada 2 part utk isi time sampai and time balik tu mesti isi sorang satu ye..kalau yg custom declaration tu satu famili satuborang dah cukup.

welcome snack from Pak Roy an team :)

errr..this is from rumah makan yg tidak sedap itu!
 kat Kedai PATEN

DANAU TOBA COTTAGE INN - bilik kami menghadap tasik yoo!

pandangan dari atas..tu la bumbung bilik kami..

okeh..cukup takat ni..nanti sambung entry lain ye..daaa :)

**untuk pertanyaan alamat e-mail pak roy(supir/tour guide) saya dah terdelete dalam inbox..sila whats app beliau di no (00628126567621)

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "PERCUTIAN KE MEDAN, DANAU TOBA 2013 - day 1"