~spaghetti meatball sukahati~

entry ni pon nak citer pasal makan2..haha..baru pandai masak sikit nak eksen kannn..tak senonoh perangai dak penulis belog ini..kehkehkeh..
asalnya..saya dah minta resepi spaghetti bolognese meatball ni kat sahabat baik saya dari minggu lepas,punya lepas..tapi sebab kekangan masa si dia dan kesibukan saya..dia tak sempat nak send(email)..maka nya saya pon dok godek2 bahan2 yang ada..saya cipta resepi ikut suka hati saya..muahaha..

Spaghetti Meatball suka hati :
bahan-bahan,
spaghetti setengah bungkus
daging cincang 1/3 bungkus
sosej ayam 3 ketul (dicincang juga)
meatball (suka hati nak letak banyak mana) -saya beli home made punya..
bawang putih 2 biji (ditumbuk halus)
bawang besar 2 biji dipotong dadu (orang lain suka guna bawang Holland,saya guna yg biasa tu je..)
cili boh - 2 sudu besar.
1/3 tin tamato puri
3sudu besar sos kimball for spaghetti (traditional mushroom)
cendawan butang di hiris2 (sukahati nak letak banyak mana)
cheese (saya guna kraft yg slice2 tu..racik2 kan..)
minyak dan garam secukup rasa

cara-cara masak spaghetti..
rebus air,tambah minyak dan garam sikit
air dah panas bari masuk spaghetti...tunggu sampai spaghetti masak..
keluarkan,toskan,ketepikan..hehe

cara-cara nak masak kuah..
panaskan minyak masak
tumis bawang putih yang ditumbuk tadi,kemudian masukkan bawang besar pulak.
dah naik bau,masuk kan cili boh..tumis sampai garing sikit..
kemudian,masukkan daging cincang,sosej,cendawan,meatball..
then masuk pulak tomato puri dan sos kimball tu..agak2 pekat tambah air sikit (saya guna air rebus spaghetti..hehe) kepekatan ikut sukahati korang la yer..kalau tak suka pekat,tambah air memanyak..saya ikut selera hubby,dia nak macam cik pizza punya..hehe..
last..saya masukkan cheese yang dah racik2 tadi..rasa hujung lidah,masuk garam pulak..
incase kurang masam,korang tambah je tomato puri dalam 2 sudu..muahaha..

dah siap semua tu..boleh la hidang suka hati korang ok..haha

ni hasil saya buat semalam..sedap gila!!!!(ceh..perasan...)

hubby saya kata,len kali buat lagi..sebab rasa dia lagi mabeles dari cik pizza punya..yahooo!!heheh..

*tatau nak kredit kat sape sebab dah ngubah resepi ni tahap 80%..ngeeee :)


Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "~spaghetti meatball sukahati~"

Post a Comment